Friday 23 January 2015

Punca Susu Ibu Merundum / Berkurangan

Teks : Linda Zulkifly
Photo : Carian Google

Susu merundum atau Susu Berkurangan merupakan benda yang paling ditakuti oleh setiap ibu menyusu.Mereka akan mencuba segala jenis milk booster yang ada di pasaran dan yang pling menyedihkan ialah mereka mengharapkan "magic" supaya susu kembali banyak dalam masa terdekat.

Masalah susu merundum atau kurang susu ini ti dak berlaku secara mendadak. Ia berlaku secara perlahan-lahan mengikut amalan penyusuan ibu itu sendiri.

Antara punca susu ibu merundum / kurang :
  • Ibu TIDAK KONSISTEN mengosongkan payudara sama ada secara direct feeding atau mengepam setiap 3 jam
  • Kurang pengambilan AIR. Ibu harus minum sekurang-kuranya 3 liter sehari kerana kandungan susu ibu 88% adalah air. Maka tidak hairan la ibu - ibu berpantang mengalami kurang susu.
  • Ibu mengalami masalah HORMON dan MOOD yang tidak stabil serta KELETIHAN.Secara tidak langsung ia akan mengundang STRESS yang mana stress mengganggu penghasilan susu ibu itu sendiri.Pengambilan B Complex adalah perlu bagi mengawal stress si ibu.
  • Si ibu tidak mengamalkan pengambilan PROTEIN dan KALSIUM yang mana kedua dua ini juga merupakan komposisi terpenting di dalam susu ibu.Kekurangan Air, Protein dan Kalsium boleh menyebabkan penghasilan susu ibu berkurangan.
Jadi Linda mencadangkan set 3M untuk ibu-ibu yang mempunyai masalah kurang penghasilan susu. Walaubagaimanapun bagi ibu-ibu yang tiada masalah penyusuan susu ibu, tidak salah untuk anda mengamalkan set ini untuk memperkayakan khasiat susu ibu untuk pembesaran si manja anda.

SET 3M
Linda menyediakan jadual mengepam,cadangan pengambilan vitamin dan tips penyusuan susu ibu serta konsultasi PERCUMA dengan setiap pembelian dari Linda yer

Berminat;

Call / Whatsapp @ 012 - 955 6144
Instagram : @lindazulkifly

Linda Zulkifly
Kaunselor Penyusuan Anda

No comments:

Post a Comment